حمایت و مقاومت یکی از مفاهیم پر کاربرد در داد و ستد است. عجیب است که هر کسی ایده خاص خود را درباره نحوه اندازه گیری حمایت و مقاومت دارد.

اجازه دهید ابتدا نگاهی به اصول اولیه بیندازیم.

تصویر شماره یک سطح متوسطه

به نمودار بالا نگاه کنید. همانطور که می بینید، این الگوی زیگزاگ مسیر رو به بالا دارد (Bull). هنگامی که بازار به سمت بالا میرود و سپس به سمت پایین، بالاترین نقطه قبل از نزول، مقاومت است.

با ادامه روند صعودی بازار، پایین ترین نقطه قبل از آغاز برگشت، حمایت است. در این راه، مقاومت و حمایت با نوسان بازار در طول زمان به طور مستمر تشکیل می شوند. همین امر برای جهت نزولی صدق می کند.

رسم حمایت و مقاومت

یک نکته را به یاد داشته باشید: سطوح حمایت و مقاومت اعداد دقیق نیستند.

اغلب اوقات می بینید که سطح حمایت یا مقاومت شکسته به نظر می رسد اما خیلی زود در میابید که بازار در حالت تست آن بوده است. در نمودار شمعی، این "تستهای" حمایت و مقاومت معمولا با سایه شمع نشان داده می شوند.

002

توجه کنید که چگونه سایه های شمع سطح حمایت 1.4700 را تست کردند. در این زمان ها، به نظر می رسد که بازار در حال "شکستن" حمایت است. در حقیقت می توانیم ببینیم که بازار صرفا در حال تست این سطح بوده است.

پس از کجا بفهمیم که سطوح حمایت و مقاومت واقعا شکسته شده اند؟

پاسخ مشخصی برای این سئوال وجود ندارد. بعضی می گویند که سطوح حمایت و مقاومت وقتی شکسته می شوند که بازار عملا از آن سطح بگذرد و بسته شود. اما بزودی می فهمید که همیشه این طور نیست.

اجازه دهید نگاهی به یک مثال بیندازیم که در آن بازار از سطح حمایت 1.4700 میگذرد و بسته می شود.

003

در این مورد قیمت پایین تر از سطح حمایت 1.4700 بسته شده است اما دوباره به بالای آن بازگشته است.

اگر اعتقاد داشته باشید که این نقطه، نقطه شکست واقعی است و جفت ارزتان را می فروختید، مسلما ضرر میکردید.

حال که به نمودار نگاه میکنید، می توانید ببینید و نتیجه بگیرید که حمایت نه تنها شکسته نشده بلکه قوی تر هم شده است.

برای اینکه بتوانید این نقاط شکست کاذب را به درستی پیدا کنید، باید مقاومت و حمایت را همچون یک سری مناطق در نظر بگیرید و نه اعداد مشخص.

یک راه برای کمک به شما در پیدا کردن این مناطق همانا رسم مقاومت و حمایت روی نمودار خطی به جای نمودار شمعی است. دلیلش این است که نمودار خطی فقط قیمت بسته شدن را به شما نشان می دهد در حالیکه نمودار شمعی قیمت های سقف و کف را هم نشان می دهد.

این قیمت های سقف و کف گمراه کننده اند چرا که اغلب اوقات فقط عکس العمل های عصبی بازارند. مثل این است که شخصی کار عجیبی بکند و وقتی که به او بگویید فقط پاسخ دهد که: "ببخشید، دست خودم نیست، تیک عصبیه."

وقتی حمایت و مقاومت را رسم میکنید، دنبال عکس العمل های غیر ارادی بازار نیستید بلکه حرکات ارادی آن را میخواهید.

با نگاه به نمودار خطی، می خواهید خطوط حمایت و مقاومت را رسم کنید. این خطوط را جایی می کشید که قیمت چندین قله یا دره را تشکیل می دهد.

004

سایر نکات جالب درباره حمایت و مقاومت:

  • وقتی بازار از مقاومت می گذرد، مقاومت به طور بالقوه می تواند به حمایت تبدیل شود.
  • هر چقدر قیمت سطح مقاومت و حمایت را تست کند ولی آن را نشکند، آن سطح حمایت یا مقاومت قوی تر می شود.

وقتی یک حمایت یا مقاومت می شکند، قدرت حرکت دنباله روی بستگی دارد که مقاومت یا حمایت شکسته شده با چه قدرتی حفظ می شود.

005

با کمی تمرین، می توانید مناطق بالقوه حمایت و مقاومت را به راحتی پیدا کنید. در درس بعدی، نحوه معامله خطوط مورب حمایت و مقاومت موسوم به خطوط روند را بررسی می کنیم.


درس بعد (خطوط روند) بزودی....