تمام تریدر های موفق بر این مسئله که تمام تصمیمات را خودشان میگیرند و آنها را انجام میدهند و در نتیجه مسئولیت تمام این فعالیتها فقط و فقط بر عهده خودشان است اتفاق نظر دارند . بدین معنی که شما نمیتوانید یک معامله گر موفق را پیدا کنید که شخص دیگری را باعث بوجود آمدن نتیجه کار خود بداند خواه نتیجه مثبت باشد یا منفی. این خصوصیت یکی از خصوصیات هر تریدر موفق است که اگر اشتباهی را مرتکب شوند مسئولیت آن را قبول میکنند و به عوض سلب مسئولیت و مقصر دانستن دیگری سعی میکنند آن اشتباه را پیدا کنند و در صدد رفع آن برآیند.

مسئولیت پذیر بودن

شما هرگز نمیتوانید تصور کنید که آقای وارن بافت در یک معامله سهام چند میلیون دلار از دست داده و مقصر اصلی این زیان را شرایط عمومی بازار و یا گرفتن مشاوره اشتباه از کارگزار می داند . چنین چیزی غیر ممکن است بلکه در اینگونه موارد اولین سوالی که در ذهن یک تریدر موفق شکل میگیرد این است که " آیا من از قوانینی که برای معاملاتم طرح ریزی کرده و میبایست اجرا نمایم پیروی کرده ام ؟ " اگر پاسخ بله باشد آنها به سراغ قوانین خود میروند چون احتمالا لازم است تا آنها را بازنگری کرده و با اصلاح آنها از ضررهای بعدی جلوگیری کنند . اما من میدانم که در اکثر موارد پاسخ آنها به این سوال خیر میباشد و دلیل اصلی زیان آنها عدم پیروی دقیق از قوانینشان است.

زمانی که اکثر آنها در پاسخ به سوال " آیا من از قوانینی که برای معاملاتم طرح ریزی کرده و میبایست اجرا نمایم پیروی کرده ام ؟ " به خودشان پاسخ منفی دادند آنگاه با خود فکر میکنند که چرا در پیروی از قوانین موفق نبوده اند و چطور میتوانند این اشتباه را تکرار نکنند.

نکته ای که باید به آن دقت کنید این است که آنها این سوالات را فقط از خودشان میپرسند و تنها خودشان را مسئول اشتباهات شان میدانند و به عوض اینکه دنبال شخص دیگری به عنوان مقصر بگردند در جستجوی یافتن راهی میروند تا بتوانند از قوانین سیستم معاملاتیشان بطور کامل پیروی کنند . اگر شما عادت دارید در زمان شکست دنبال مقصر دیگری بگردید و علت شکست را از دیگران جویا شوید باید بگویم شما نمیتوانید تریدر موفقی باشید.

اگر شما یک سیستم معاملاتی دارید که قبلا آن را تست کرده اید و در دراز مدت از آن نتیجه گرفته اید و این سیستم با خصوصیات فردی شما همخوانی دارد چه دلیلی دارد که دائما به فکر پیدا کردن یک سیستم جدید باشید ؟ اینکار به غیر از اینکه شما را گیج کند و باعث شود تا افکارتان خراب شود هیچ چیز دیگری عایدتان نخواهد کرد . این یک واقعیت است که اکثر مردم فکر میکنند روش زندگی برخی بهتر از روش زندگی آنهاست و این مسئله در ترید هم صادق است.

سیستم معاملاتی را که برای خود طرح ریزی کرده اید بپذیرید و تمام عواقب آن را ( مثبت یا منفی) قبول کنید و سعی کنید راه حل مشکلات را در درون سیستم تان بیابید . به جای جستجو و صرف وقت برای پیدا کردن سیستمهای دیگر سعی کنید سیستم معاملاتی خودتان را بهینه کنید . ابتدا مشکلات را از درون خود سیستم پیدا کنید و سپس آنها را رفع نمایید . اگر واقعا از عهده اینکار بر نمی آیید توصیه میکنم معامله در بازار را برای همیشه کنار بگذارید . مطمئن باشید اهمیت پیروی از قوانین به مراتب بیشتر از خود قوانین می باشد.

حال که شما یک سیستم معاملاتی دارید که قبلا تست شده و از قوانین وضع شده در آن پیروی میکنید دیگر چه نیازی دارید که نظر شخص دیگری را در رابطه با پوزیشن تان بدانید . هر گاه احساس کردید که به شک افتاده اید و این نیاز را در خود دیدید که لازم است تا نظر شخص دیگری را راجع به پوزیشن تان بدانید بلافاصله پوزیشن خود را ببندید و تمام قوانین معاملاتی تان را چک کنید و تلاش کنید تا بفهمید کجای کارتان ایراد داشته که باعث شد تا بخواهید دیگران راجع به پوزیشن تان نظر بدهند . اینکار را آنقدر ادامه بدهید تا متقاعد شوید که همه چیز طبق قوانین تان پیش میرود و شما نیازی به دانستن نظر دیگران در باره این پوزیشن خاص ندارید انگاه میتوانید مجددا معامله را آغازکنید.

برای اینکار شما نیاز دارید تا یک سیستم معاملاتی برای خودتان طراحی کنید و بارها و بارها آن را مطالعه و آزمایش کنید و بعد از آن مهمترین نکته ای که باید رعایت کنید پیروی کامل از قوانین این سیستم است . باید یاد بگیرید که فقط و فقط جزئیات سیستم خودتان را اجرا کنید و به حرفهایی که دیگران میزنند توجه نکنید . بعنوان مثال فرض کنید شما بر طبق اصول معاملاتی خودتان پیش بینی میکنید ارزش دلار افزایش خواهد یافت و پوزیشنی در جهت خرید دلار باز میکنید حال دیگر شما نیازی ندارید به تحلیل شخص دیگری که اعتقاد دارد ارزش دلار کاهش خواهد یافت توجه کنید و تنها وظیفه شما این است که چک کنید و مطمئن شوید که در باز کردن این پوزیشن از تمام اصول و قوانین سیستمتان پیروی کرده اید.

تمرین کنید و یاد بگیرید که به قوانین سیستم خودتان پایبند بمانید و مطمئن باشید این بهترین کاری است که میتوانید انجام دهید .
اگر شما جزو افرادی هستید که از خود میپرسند " چرا اینگونه رفتار کرد " و یا " بازار باعث شد تا من ضرر کنم " این جملات را فراموش کنید و فقط از خود بپرسید آیا من از قوانین پیروی کرده ام ؟ اگر جواب شما بله بود بدانید که راه را درست میروید و اگر پاسخ شما منفی بود به دنبال اشتباه خود بگردید و سعی کنید که آنرا تکرار نکنید . اگر بتوانید اینکار را بصورت یکی از عادات معاملاتی تان دراورید مطمئنا از نتایج خوب آن متحیر خواهید شد.