یکی از ارکان موفقیت در هر تجارتی داشتن اعتماد به نفس است. در انجام معاملات فارکس نیز اعتماد به نفس به شما کمک بسیار زیادی می کند تا هر چه سریعتر به موفقیت برسید. اگر میخواهید بدانید چطور اعتماد به نفس در معاملات به شما کمک می کند پس با ما همراه باشید...

شما نه تنها میبایست به سیستم تریدتان اعتماد داشته باشید بلکه برای انجام معاملات نیز باید اعتماد به نفس داشته باشید تا بتوانید معاملات موفق یداشته باشید.

تمام معامله گران حرفه ای اذعان دارند که مهمترین اصل برای انجام معاملات موفق داشتن نظم و انظباط در پیروی از قوانین است و این اصل لازم برای کسب بازدهی در بازار میباشد. کافیست شما تنها یکی از سیگنالهای سیستم تان را در هنگام ورود و خروج بدرستی اجرا نکنید در اینصورت پول زیادی را که با سختی بدست اورده اید از دست خواهید داد.

اعتماد به نفس زمانی بدست میاید که شما به کرات تمام قوانین سیستم تان را با نظم و انظباط دنبال کنید زیرا این تکرار باعث بوجود آمدن نوعی نگرش مثبت در شما خواهد شد که برای موفقیت به ان احتیاج دارید. شاید لازم باشد که هر از چند گاهی مروری بر رفتار و دیسیپلین خود داشته باشید و به بررسی ان بپردازید. شما میبایست در اجرای دقیق سیستم تان مصمم باشید.

چناچه شما به سیستم تریدتان و جزئیات آن اطمینان نداشته باشید مطمئنا در اجرای آن ناموفق خواهید بود. دلیل اینکه برخی از افراد در اجرای سیستم افراد موفق ناکام میمانند نیز همین نداشتن اعتماد است. زیرا زمانی که اینگونه سیستم ها در دوره ای زیانده میشوند شخص خریدار با تصور اینکه سیستم کارایی ندارد آنرا کنار گذاشته و به سراغ سیستم جدیدی می رود در حالی که خیلی از تریدرهای دیگر با همان سیستم در حال کسب سود میباشند. تفاوت انها بااین افراد در این است که آنها به سیستم خودشان اعتماد دارند و برای ضررهای احتمالی کاملا آمادگی دارند. آنها از قبل خود را برای مواجهه با چنین زیانهایی آماده کرده اند و در هنگام زیان فقط صبر میکنند تا شرایط مجددا روبراه شود زیرا مطمئن هستند که در این صورت نه تنها این ضررهای مقطعی را جبران خواهند کرد بلکه برآیند کارشان سود خواهد بود. اینگونه سیستمها هم سود و هم زیان دارند و مشکل اکثر کسانی که اینگونه سیستمها را میخرند یا از تریدرهای موفق کپی برداری میکنند این است که آنها تحمل ندارند با سیستم بمانند تا دوره زمانی که بصورت اتفاقی دوره زیانده سیستم است و قسمت آنها شده است تمام بشود و دوره سوددهی سیستم فرا برسد و تنها دلیل بروز این مشکل این است که آنها به این سیستم اعتماد ندارند.

برای بدست آوردن اعتماد به نفس مهمترین اصل همان سخت کوشی و فعالیت مداوم میباشد که در مبحث اعتماد به نفس راجع به آن صحبت کردیم. شما میبایست آنقدر بر روی بازار و عوامل آن مطالعه کنید تا متوجه شوید چه مسائلی در این بازار عادی و چه مسائلی غیر عادی میباشند. این همان دلیلی است که باعث میشود تا تریدرهای حرفه ای در هنگام مواجهه با یک دوره زیانده به بازار و یا سیستم خودشان بدبین نشوند و این مسایل را عادی بدانند.

همه ما میدانیم که جورج سوروس یک تریدر بزرگ میباشد. این شخص طی سالهای 1980 تا 1990 چند صد میلیون دلار پول را از بازار کسب کرد اما در خلال این مدت او هم دوره هایی را با زیان گذراند. او بارها ضررهای میلیونی را تجربه نمود اما هیچوقت از این ضررها نگران نشد زیرا او میدانست که این زیانها جزء لاینفک بازار و معامله هستند و باید آنها را هم پذیرفت. بعد از هر شکستی پیروزی در انتظار است و معمولا هر دوره زیاندهی نیز بدنبال خود یک دوره سودده در پی خواهد داشت. بسیاری از معامله گران روش معامله و سیستم تریدشان را پس از چند معامله زیانده غیر کارا می بینند و آن را کنار میگذارند. این افراد هیچ وقت این شانس را ندارند تا از دوره هایی که سودهای بزرگی را می توانستند توسط همان سیستم بدست آورند استفاده کنند.

هر چه را باور داشته باشیم همان را بدست خواهیم آورد. اگر شما فقط بر روی زیان های تان تمرکز کنید بزودی اعتماد به نفستان را از دست خواهید داد. پس اگر شما از نتیجه معاملات تان راضی نیستید بهتر است اعتماد به نفستان را هم بررسی کنید. هر گاه متوجه شدید احساستان نسبت به ترید بد شده و یا اعتماد به نفستان ضعیف شده معاملات را متوقف کنید و با مرور گذشته سعی کنید دلیل این احساس منفی را بیابید.

دلیل اینکه بعضی افراد هیچ وقت نمیتوانند در این بازار موفق بشوند نوع نگاه آنها به بازار است. کسانی که به این تجارت مانند نوعی قمار نگاه میکنند از این دسته اند زیرا این افراد به هنگام زیان بغیر از خودشان همه کس و همه چیز را مقصر میدانند.

اگر شما باور نداشته باشید که میتوانید پول زیادی را بدست بیاورید (پولدار باشید) مطمئنا هیچوقت نمیتوانید پولدار شوید زیرا خود را مستحق آن نمیدانید. بسیاری از معامله گران را دیده ام که حسابهای کوچک را تبدیل به حسابهای میلیون دلاری کرده اند ولی بعد از مدتی همه آنرا از دست داده اند زیرا آنها هیچگاه باور نداشته اند که میتوانند چنین پولی را کسب کنند. اصولا نداشتن باور مثبت برای بدست آوردن چنین پولی دلیل اصلی این است که انها توان نگهداری از این پول را ندارند. شاید بتوان گفت نداشتن این باور که شما میتوانید چنین پولی را از بازار بدست آورید مانند بمبی است که تمام آن پولهای بدست آورده را نابود میکند.

شما باید از خودتان بپرسید که واقعا باورتان نسبت به ترید و معامله گری چیست؟ آیا شما جزو ان دسته افرادی هستید که مدام به خودشان میگویند در این بازی امکان برنده شدن وجود ندارد؟ آیا شما فکر میکنید بدست آوردن پول و بازدهی خوب از این بازار غیر ممکن است؟ و ... آیا باور شما واقعا اینگونه است؟

حالا باور واقعی تان نسبت به ترید را بگویید. به نظر شما کسب چه مقدار بازدهی در این بازار امکان پذیر است؟ برای بدست آوردن این بازدهی چه مقدار وقت تلاش و هزینه لازم است که شما باید صرف کنید؟ من در ابتدا که شروع به کار در بازار کردم احساس میکردم احتیاج دارم تا ساعتها کار کنم . اکثر سخنرانی ها را گوش میکردم , با بروکرم مدام در تماس بودم , گزارشات بازار را میخواندم , به اخبار گوش میکردم و ...زیرا باور داشتم که باید سخت کار کنم تا به بازدهی خوب برسم و این باعث شد تا بعد از مدتها نگرشم به خودم عوض شد و اعتماد به نفس خوبی پیدا کردم.

باورهای شما باید مناسب و عاقلانه باشند. برای تمام مشکلاتی که هنگام ترید کردن برای شما پیش خواهد آمد راه حلی نیز وجود دارد . تمام تریدرهای حرفه ای به این مسئله اذعان دارند . انها اگر ببینند که مدتی با ضررهای غیر عادی روبرو شده اند شروع به تحلیل و بررسی در درون خودشان مینمایند و برای یافتن پاسخ در درون خودشان جستجو میکنند.

اما چگونه میتوان اعتماد به نفس را بالا برد؟

بهترین کار برای بالا بردن اعتماد به نفس فعالیت و کار کردن بیشتر است. برای شروع باید بپذیرید که مسئولیت و نتیجه تمام معاملات تان به خود شما مربوط است. سپس باید تلاش کنید تا سیستم مناسب خودتان را پیدا کرده و آنرا تست نمایید. هر چقدر در مورد سیستم تان تجربه بیشتری کسب کنید مطمئنا اعتماد به نفس شما نیز بالاتر خواهد رفت. در اوایل کار سعی کنید معاملاتتان را با ریسک بسیار کم انجام دهید. برنامه و  دورنمای 20 ساله برای ماندن در بازار در ذهن خود ترسیم کنید و برای پولدار شدن یک شبه خیال پردازی نکنید و مطمئن باشید این مسئله هنگامی ممکن می شود که شما به امتیازها و پیپ هایی که از ترید بدست میاورید فکر کنید و نه به مقدار پولی که بدست میاورید (در این مورد در بخشهای بعدی توضیح خواهیم داد )