:: آیا شما سیگنال مورد علاقه خاصی مد نظرتون است؟

نیسون: بله. Windows - اگر بازار گپ صعودی و یا گپ نزولی تشکیل دهد - یکی از سیگنال های مورد علاقه من است. یک Window تبدیل به مناطق حمایت و مقاومت می شود.

:: چگونه از آن در جهت مقاصدتان استفاده می کنید؟

نیسون: اگر بازار گپ صعودی تشکیل دهد و سپس پس بزند، آن گپ سطح حمایت بالقوه می باشد.

:: شما چگونه الگوی اشتباه را تشخیص می دهید؟

نیسون: آن زمانی می تواند باشد که Stop شما در همان حواشی وجود دارد. برای مثال: اگر شما بر پایه Bullish Engulfing در ابتدای باز شدن کندل اقدام می کنید، نسبت سود به ریسک شما جذاب خواهد بود و S/L شما نیز باید در کف الگوی Bullish Engulfing باشد. این در حالیست که هنوز سیگنال با ارزشی ندارید. من اسم این را گذاشتم "ترازی که میمونها از درخت می افتند"

در اینجا سطحی وجود دارد که اگر قیمت آنرا قطع کند، شما خواهید گفت: الگو اشتباه بوده است. شما جهت امتحان می توانید از الگوی کندلها، سطوح مقاومت و حمایت را استخراج نموده و هر وقت قیمت، آنرا قطع کرد نتیجه بگیرید که الگو اشتباه بوده است.

:: می توانید از ایرادات کندل ها برای ما بگویید؟

نیسون: شما نمی توانید قیمت هدف را تعیین کنید. شما باید منتظر بسته شدن کندل بمایند تا یک سیگنال شکل گیرد اما برای پیش دستی کردن می توانید از چارتهای با تایم فریم پایین تر استفاده کنید. برای مواردی که قیمتهای Close, Low, High, Open آن مطرح نیست - مانند - Mutual funds شما نمی توانید از کندل ها بهره ای بگیرید.

:: آیا به نظر شما چارت کندل ها در تمام بازارها و همه تایم فریم ها قابل استفاده است؟

نیسون: آنها در تمام تایم فریم ها کارا هستند. اگرچه بعضی اگر از تایم فریمهای کوچک استفاده کنند - یک، سه و یا چند دقیقه - الگوی قطعی مهمی تشکیل نخواهد شد. در این تایم فریمها نویزهای زیادی دیده می شود و سطوح Open و Close اعتبار کندلهای روزانه را ندارد. اگر ما یک الگوی قطعی مانند دوجی را ببینیم که بارها و بارها تکرار می شود و آن الگو نادری نباشد، در نتیجه ما را بخود جلب نخواهد کرد. من برای کلاینت هایم سراغ پایینتر از M15 نمی روم و البته برای من تایم فریم روزانه بسیار مهمتر است.

:: آیا شما تحقیقی بر روی ارزش الگوها نسبت به هم انجام داده اید و آیا استفاده از تمام آنها احتیاج به احتیاط دارد؟

نیسون: آزمایش روی آنها غیر ممکن است. من قویاً تاکید می کنم که از آنالیز کندلها بعنوان ابزار استفاده کنید نه بعنوان سیستم. آنها باید جنگ افزارهای شما در کارزار قیمتهایتان باشند. کندل ها در سیگنالدهی برگشتها قدرتمندند که البته بستگی به تجربه شما بر روی آنها دارد. آنها همچنین سیگنالهای برگشتی را خیلی زود خبر می دهند.

اما من پیشنهاد نمی کنم که آنها را بعنوان سیستم بکار ببرید چون آنها هدف معامله شما را تعیین نمی کنند. شما باری اینکار باید از تکنیکهای دیگری استفاده کنید - آن ممکن است High کندل قبل باشد و یا خط مقاومت - که هر چیز دیگری می تواند باشد. اگر شما هدفی برای پوزیشن خود نداشته باشید، در واقع شما معامله ای ندارید. برای تبدیل شدن به سوداگر موفق، باید حد سود به ریسک خود را تعیین کنید البته قبل از انجام معامله.

فراموش نکنید که هیچوقت یک درخت جنگل نمی سازد و ما داریم هم اکنون درباره یک تک درخت بحث می کنیم. کندل ها می توانند ابزار قدرتمندی باشند اما سوداگران باید قبل از استفاده، آنها را مطالعه کرده، فهمیده باشند.


چارت کندلها: رفتار بازار را به ما نشان میدهد.

طبق گفته های آقای نیسون اگر از چارت کندل ها صحیح استفاده شود، باعث می شود تا ما به راحتی از ایجاد ضرر و یا از دست دادن سود بیشتر، جلوگیری کنیم.

نیسون می گوید "خطوط خط چینی که ملاحظه می کنید یک منطقه رتریسمنت در حوالی عدد 135 می باشد. در اوایل مارچ، کندل سفید در این سطح مقاومتی بسته شده است - سیگنال بالارو - ولی در سشن بعد یک "دوجی" در شرایطی مشابه و یا تقریبا مشابه در close و open؛ نشان دهنده این است که حرکت صعودی کنترل خود را برای ادامه حرکت از دست داده است و البته این بدان معنی نیست که این کنترل را حرکت نزولی بدست آورده است.

ظاهر شدن این "دوجی" نمایانگر سیگنالی برای حفظ منافع و یا تعبیه یک Sell Stop حفاظتی بود. این نمونه ای خوب برای نشاندادن مزایای تحلیل بر پایه کندلها می باشد. این سشن (که دوجی را تشکیل داده است) را اگر در جارت میله ای نگاه می کردیم، قارین، سلامت و حرکت در جهت روند بازار را نشان می دهد ولی در چارت کندل ها، هرچند ارتفاع قیمت، افزایش نشان می دهد؛ ولی الگوی کندلی ما، پیغامی به ما می دهد که حاکی از ضعف و سستی موجود در بازار است.

تعبیر این بازار از قول ژاپنی ها چنین است:

"این قایق که در ظاهر، رنگ وتلالو دلفریبی دارد؛ سوراخ است"