اگر قرار باشد بین گرفتن سه میلیون تومان پول نقد در همین لحظه و گرفتن سکه یک تومانی که در طول 31 روز، هر روز دو برابر می شود، یکی را انتخاب کنید، کدام را برمی گزینید؟

اگر قبلا این مثال را شنیده باشید، می دانید که باید راه دوم را برگزینید، چون به ثروت بیشتری می رسید. پس چرا انتخاب راه دوم برای دستیابی به ثروت بیشتر، سخت تر است؟ زیرا زمان بیشتری برای دستیابی به نتیجه لازم است. بیایید نگاه دقیق تری به این مثال بیندازیم.

فرض می کنیم که شما پول نقد را میگیرید و دوست تان روش یک تومانی را انتخاب می کند. در روز پنجم، دوستتان 16 تومان و شما 3 میلیون تومان دارید. موجودی او در روز دهم 512 تومان است، در حالی که شما پول کلانی دارید. فکر می کنید دوست تان چه احساسی درباره تصمیمش دارد؟ شما در حال خرج وجه میلیونی خود هستید و از آن لذت می برید و شیفته انتخابتان هستید.

بعد از 20 روز کامل و اینکه فقط 11 روز باقی مانده است، دوست تان در مقابل پول کلان شما فقط 524000 تومان دارد. احساس او در این لحظه چیست؟ با وجود تمام ایثار و تلاش مثبتی که انجام داده است، به سختی بیش از 500 هزارتومان دارد. اینجاست که جادوی نامریی "اثر مرکب" شروع به ظاهر شدن می کند و همین رشد ریاضی کوچک روزانه، آن یک تومانی را به 10737418 تومان در روز سی و یکم می رساند که بیش از 3 برابر پول شماست.خنده

در این مثال می بینیم که پایداری در طول زمان تا چه اندازه مهم است. در روز بیست و نهم شما سه میلیون اولیه را دارید، در حالی که دوست تان حدود 2700000 تومان دارد. در روز سی ام است که او از شما پیشی میگیرد و درآمدش به 5300000 تومان می رسد و فقط در روز آخر این مارتن است که دوست تان شما را شگفت زده کرده و به درآمد بیش 10000000 تومان می رسد.

جادوی تومان های مرکب بسیار منحصر به فرد است. جالب اینکه این نیرو در همه جنبه های زندگی قدرتمند عمل می کند.