ترید کردن صرف نظر از اینکه موفقیت آمیز باشد یا خیر حرفه پر استرسی است. زمانی که شخصی ترید میکند چه پولی بدست آورد یا از دست بدهد باید استرس فراوانی را تحمل کند. شما میبایست مانند تمام تریدرهای موفق سعی کنید تا این استرس را از بین ببرید.

من تاکنون ندیده ام که یک تریدر حرفه ای و موفق استرس زیادی داشته باشد. اکثر تریدرهای موفقی که من با آنها صحبت کرده ام ریلکس و آرام به نظر میرسند. به نظر من یکی از عوامل موفقیت آنها همین بوده است که توانسته اند استرس را از خودشان دور نمایند.

یکی دیگر از نقاط اشتراک تریدرهای بزرگ توانایی آنها برای دست کشیدن از ترید است و این توانایی از آنجایی ناشی میشود که آنها در قبال پوزیشنهایشان خونسرد هستند در حالی که بسیاری از آنها معاملاتی با حجم چندصد میلیون دلار را اداره میکنند. در مقابل خیلی از افراد دیگر حتی بامعاملات چند هزار دلاری به شدت هیجان زده میشوند.

اگر شما سعی میکنید که قیمتها و بازار را کنترل کنید در حقیقت وقتتان را هدر داده اید و نتیجه اش تنها تحمل استرس فراوان است . نگاه کردن 24 ساعته به بازار و در تایم فریم های مختلف بعد از باز کردن پوزیشن هیچ نفعی برای شما نمیتواند داشته باشد.

من در پایان روز معاملاتی تمام نمودارها را میبندم و مابقی وقتم را صرف ورزش , مطالعه , نوشتن و پیاده روی میکنم و بطور کامل از بازار دور میشوم . در تمام فعالیتهای اقتصادی لازم است که مدتی را به اینگونه مسایل لازم برای زندگی اختصاص دهیم . از زمانی که من سعی کردم ترید را تنها جزیی از زندگیم به شمار بیاورم و به کارها و تفریحات دیگر هم برسم نه تنها نتیجه معاملاتم بهتر شده بلکه از زندگی شخصی ام نیز بیشتر لذت میبرم.

اما یکبار دیگر رمز موفقیت تریدرهای حرفه ای در این بازار را با هم مرور میکنیم:
- آنها در ابتدا قبول کرده اند که مسئول عملکردشان فقط خودشان هستند و برای موفقیت تصمیم گرفته اند تلاش کنند.
- سیستم مناسبی برای خودشان پیدا کرده اند و آنرا بارها تست نموده اند.
- برای تمام معاملات و جزییات آن برنامه ریزی دارند و به ان عمل میکنند.
- بر روی مسائل اساسی و بنیادی سیستم شان سخت کار میکنند تا آن را بهینه کنند.
- به سیستم و قوانین شان اعتماد دارند و در اجرای بی عیب و نقص سیستم شان اعتماد به نفس بالایی دارند.
- یاد گرفته اند که به اینکار مانند یک بازی نگاه کنند که میبایست از آن امتیاز کسب کنند و هیچگاه موجودی حسابشان را شمارش نکرده و آن را ملاک ارزیابی عملکردشان قرار نمیدهند . اکثر تریدرهای حرفه ای ثروتمند هستند و رمز موفقیت انها در همین است که به اینکار به عنوان یک سرگرمی نگاه میکنند و ناخوداگاه با کسب امتیازهای بیشتر درآمد هم کسب میکنند.
- آنها میدانند که نمیتوانند هیچ کنترلی بر بازار داشته باشند. ترید کردن تمام چیزی نیست که یک تریدر حرفه ای به آن میپردازد. آنها همیشه بین ترید کردن و زندگی شخصی شان تعادل را برقرار می کنند.

ترید کردن تنها جزئی از زندگی شماست. اگر تمام تمرکزتان را بر روی فراز و نشیبهای ان قرار دهید نه تنها نتیجه رضایت بخشی نخواهید گرفت بلکه باعث خواهید شد تا از دیگر جنبه های زندگیتان نیز غافل بمانید.

اگر شما بتوانید یک میلیون دلار ار این بازار درآمد کسب کنید مسلما رضایت بخش خواهد بود اما باید دید این پول به چه قیمتی کسب شده و درمقابل بدست آوردن ان از چه چیزهایی جا مانده اید. هدف تنها رسیدن به مقصد نیست بلکه چون شما مدت بیشتری را در راه رسیدن به هدف به سر میبرید در نتیجه نحوه طی مسیر نیز بسیار مهم است.

شما برای انجام تریدهای موفق نیاز دارید تا بعضی اوقات دست از کار بکشید و تجدید قوا کنید. من کاملا بخاطر دارم چند سال اول که وارد بازار شده بودم تمام روز , شب و تعطیلات آخر هفته را صرف خواندن, نوشتن , نگاه کردن به نمودار و تست سیستم های مختلف میکردم و در حقیقت من تمام نیازهای دیگر زندگی ام را فراموش کرده بودم . بعدها فهمیدم که بدون توجه به دیگر نیازهای زندگی امکان موفق شدن وجود ندارد. بعد از آن سعی کردم تا این اشتباه را دیگر تکرار نکنم و میان زندگی و ترید کردن تعادل ایجاد کنم.

استرس زیاد باعث میشود تا شما نتوانید از زندگی تان لذت ببرید. سعی کنید در ذهنتان ده سال اینگونه ترید کردن را مجسم کنید. به نظر شما بعد از این مدت شما از نتیجه راضی خواهید بود حتی اگر میلیونها دلار پول داشته باشید. ترید کردن مانند مابقی حرفه ها میباشد. شما میبایست از ساعت 9 تا 5 بعدازظهر سخت کار کنید و سپس بطور منظم دست از کار بکشید و به بقیه زندگی تان برسید.

اغلب تریدهای موفق من زمانی بوده است که سهمی را مطابق قوانین سیستم مورد استفاده ام که بلند مدتی میباشد خریداری کردم و سپس حد ضرری برای آن تعیین کرده ام . سپس به تعطیلات و سفر رفته ام و دیگر به قیمتها توجهی نداشته ام . معمولا بعد از بازگشت با سودهای زیادی
مواجه شدم.

اگر شما احساس کنید که میتوانید بازار را کنترل کنید مطمئنا ترید کردن باعث خواهد شد که فکرتان خراب شود و ناامیدتان کند. ولی اگر شما برای خودتان قانونی بگذارید و مثلا بنا به ضرورت سیستم مورد استفاده در طول روز به تعداد معین قیمتها را چک کنید و تصمیم بگیرید بسیار راحت تر خواهید بود و در غیر اینصورت نه تنها وقتتان هدر خواهد رفت بلکه احتمال ارتکاب اشتباه نیز از سوی شما بیشتر خواهد شد.

اگر شما برای معامله سیستم دارید و قوانین آنرا دنبال میکنید پس بعد از انجام خرید و فروش اصولا احتیاجی ندارید تا مدام قیمتها را چک کنید. سعی کنید از وقتتان بطور بهینه استفاده کنید و آن را با نگاه کردن بی مورد به نمودار هدر ندهید.

تجارت در بازارهای مالی یک روش عالی برای کسب پول است ولی ما باید باور کنیم که برای کسب درآمدی قابل توجه میبایست بصورت قابل توجهی نیز کوشش کنیم. اگر شما یک سهم را به قیمت 50 دلار و به میزان 50000 دلار خریداری کنید و بعد از یکسال قیمت سهم 200 دلار باشد در حقیقت شما 150000 دلار درآمد کسب کرده اید . آیا جالب نیست این میزان درآمد را با دنبال کردن قوانین و چک کردن بازار تنها برای چند دقیقه در روز بدست بیاورید. اما بسیاری از تریدرها زمانی که در مثال فوق قیمت به 70 دلار میرسد و در حالی که هنوز سیستم سیگنال فروش نداده است سریعا سهم را به فروش میرسانند و به حساب خودشان سودی را کسب میکنند اما بعد از مدتی تمام سود بدست آمده را در یک معامله دیگر از دست میدهند. اگر شما بتوانید به عنوان یک تریدر زمان مناسبی را برای ترید کردن و اجرای درست قوانین اختصاص دهید مطمئنا پول زیادی را نیز کسب خواهید نمود.