به نظر شما چرا من اصرا دارم و مدام میگویم " فقط و فقط قوانین ترید را دنبال کنید و مابقی مسائل را فراموش کنید؟ "
اگر ارزیابی شما از معاملاتتان بر اساس واحد دلاری حساب و نه تعداد پیپها باشد مطمئنا نتیجه خوبی نخواهید گرفت.

باید یاد بگیرید که مبنای ارزیابی معاملات شما پول کسب شده و یا از دست رفته نیست بلکه فرض کنید مشغول یک بازی هستید و نتیجه عملکرد شما بوسیله امتیازهایی که کسب میکنید سنجیده میشود. محاسبه موجودی حسابتان را فراموش کنید و فقط بر پیروی بی عیب و نقص از قوانین تمرکز کنید. در اینصورت مطمئن باشید که نه تنها موجودی حسابتان نیز به طبع گرفتن پیپهای بیشتر بالا میرود بلکه به میزان قابل توجهی از استرس شما نیز کاسته میشود.

آیا متوجه شدید زمانی که به موجودی دلاری حسابتان نگاه میکنید در هنگام بالا و پایین شدن موجودی ناخوداگاه این افکار در سرتان پدید می آید که        "اوف چه سود خوبی حالا من میتونم یک ماشین تازه بخرم" یا "وای تمام پولی که برای تعطیلاتم کنار گذاشته بودم از دست رفت." این نوع ترید کردن ترید کردن احساسی است و مطمئن باشید که هیچ تریدر احساساتی نداریم که موفق باشد.

من خودم در اوایل کارم تمام این رویاها و افکار را داشتم. در طول روز و در جریان معاملاتم همواره این افکار از سرم میگذشت. یکروز حساب میکردم 500 دلار از دست دادم و ناراحت میشدم روز دیگر 500 دلار سود میکردم و احساس میکردم دوباره زنده شدم و دوست داشتم خوشحالی بکنم . حتی اگر من با این خصوصیات می توانستم موفق هم بشوم این موفقیت نمیتوانست لذت بخش باشد.

امروزه من با سیستم ترید خودم که ریسک کم و بازده بالایی دارد موفق هستم اما هر وقت به نمودار نگاه میکنم و تصمیم به خرید یا فروش میگیرم اول تصمیم را با قوانین تریدم چک میکنم. من یک تریدر معمولی اما پیرو سر سخت قوانین هستم. مرور رفتار نوابغ بازار نشان میدهد بعضی از خصوصیات در بین همه انها مشترک است. آنها هرگز در طی انجام معاملات پنجره ای که موجودی حسابشان را نشان میدهد باز نمیکنند و تمام تمرکزشان را بر روی اجرای صحیح معاملات می گذارند. آنها فقط قوانین را دنبال میکنند و سعی در کسب امتیازات بیشتر دارند. من به جرات میگویم اگر شما با هر نوسان قیمت میزان دلاری سود و زیان تان را چک میکنید غیر ممکن است که یک تریدر حرفه ای بشوید.

اگر می بینید بعد از هر سود و زیانی ناخوداگاه به مانده حسابتان رجوع میکنید و با افزایش یا کاهش آن خوشحال یا ناراحت میشوید یعنی یک عامل منفی برای موفقیت بر سر راهتان وجود دارد. اگر میخواهید موفق شوید باید این احساس را از بین ببرید . حتما میپرسید چگونه ؟ یک راه دارد و آنهم پیروی از قوانین است . خب حالا حتما این سوال برایتان پیش میاید که چطور اینکار را انجام دهیم ؟ پاسخ من به شما این است که پیروی از قوانین را هدف اصلی خود قرار دهید. اصلا میزان افزایش یا کاهش موجودی را فراموش کنید و فقط تمرکزتان را بر روی اجرای صحیح قوانی قرار دهید. فرض کنید حقوق بگیری هستید که رئیستان گفته فقط این قوانین را اجرا کن و کاری با نتیجه آن نداشته باش. فرض کنید اجرای درست قوانین فارغ از این که نتیجه چه باشد کافیست تا شما حقوقتان را تمام و کمال دریافت کنید.

یکی از کتب جالبی که خوانده ام کتاب " چگونه 2 میلیون دلار بدست آوردم " نوشته نیکلاس دارواس میباشد. من این کتاب را بسیار دوست دارم چون وقتی اونو میخونم به خوبی احساس میکنم این شخص چگونه از یک تریدر احساساتی به یک تریدر فارغ از احساسات و مانند یک ربات تبدیل شده است.

اما او چگونه موفق شد ؟ او ابتدا قبول کرد که مسئول عملکرد خویش است و در برد و باخت او هیچ کس و هیچ چیز مقصر نیست و سپس سیستم مناسب خودش را بهینه کرد و برای اجرای ان برنامه ریزی نمود. یکی از دلایل موفقیت او این بود که هیچگاه دلارهایی که بدست میاورد یا از دست میداد را نمی شمرد.

او یک سیستم و یکسری قوانین داشت هنگامی که سیگنال خرید و فروش توسط سیستم صادر میشد درصدی از سرمایه خود را درگیر معامله میکرد و برای او فرقی نمیکرد که 5000 دلار سرمایه دارد و یا 50000 دلار و تنها به تعداد پیپها فکر میکرد . او بدون اینکه به تغییرات حسابش نگاه کند فقط قوانین را دنبال میکرد.

یکبار او به میزان 350000 دلار از سهام شرکتی را در قیمت 53 دلار و بر اساس سیگنال سیستمش خریده بود. پس از مدتی قیمت این سهم رشد کرد و یکروز کارگزار دارواس با او تماس گرفت و گفت تو حالا نزدیک به 250000 دلار سود کرده ای. دارواس به فکر فرو رفت و دید هنوز سیگنال فروشی از سیستمش صادر نشده است. او می دید اگر الان سهامش را بفروشد پول بسیار زیادی نصیبش می شود و یک حسی به او میگفت قوانین را فراموش کن و سودت را بردار و برو. اما او کمی بیشتر فکر کرد و متوجه شد اگر الان این سهام را بفروشد اگر چه پول خوبی بدست خواهد اورد اما مطمئنا در پیروی از قوانینش موفق نبوده است و بالاخره تصمیم گرفت سهام را تا زمانی که قوانین تریدش به او دستور فروش نداده نگهداری کند. طی روزهای بعد قیمت سهم همچنان رشد کرد و دارواس زمانی که سیگنال فروش از سوی سیستم اش صادر شد سهم را فروخت و سودی بسیار بیشتر از 250000 بدست اورد.

اگر قرار باشد شما دائما موجودی حسابتان را چک کنید و به محض بالا و پایین رفتن مانده حسابتان شروع به نقشه کشیدن برای خرج کردن سودها و یا جبران کردن زیان تان بکنید من شک دارم که شما بتوانید به ترید ادامه دهید.

من در اوایل ورودم به بازار بارها و بارها وسوسه می شدم که قوانین ترید را نقض کنم و با خودم میگفتم همین یکبار اما بعد از مدتی که تجربه ام بیشتر شد متوجه شدم که بهیچ وجه و هرگز نباید از اجرای دقیق قوانین سرپیچی کنم و در این مورد حتی یک استثنا هم قابل قبول نیست و همچنین یاد گرفتم که نباید موجودی حسابم را بشمرم و فقط باید به فکر کسب امتیازات بیشتری از این بازی باشم.

فکر میکنید در این بازار چه چیز افراد برنده و بازنده را از هم متمایز میکند؟ مطمئن باشید فقط قدرت و نظم افراد در پیروی از اصول و قوانین است که باعث بوجود آمدن برندگان و بازندگان میشود و چون تعداد کمی تریدر می توانید پیدا کنید که واقعا دیسیپلین داشته باشند در نتیجه تعداد افراد برنده بازار نیز بسیار کم است.