اگر در خصوص ضرورت داشتن یک پلن معاملاتی هنوز دچار شک و تردید هستید پیشنهاد می کنم این مطلب را تا انتها بخوانید...

تریدر های بسیاری در این بازار به فعالیت مشغولند . بعضی بلند مدت کار میکنند . بعضی معامله گر روزانه هستند . بعضی ترجیح میدهند اسکالپ کنند و... اما یک نقطه اشتراک که در بین تمام تریدر های موفق میتوان یافت این است که هر کدام یک سیستم مناسب برای خود,دارند.

اینکه سیستم انها چیست و چگونه کار میکند اصلا مهم نیست و تنها چیزی که اهمیت دارد این است که این سیستم با خصوصیات فردی آنها همخوانی دارد و آنها از طریق همین سیستم به سود رسیده اند.


برخی از آنها مانند اقای وارن بافت که یک سرمایه دار بزرگ است از بازار سهام میلیونها دلار درآمد دارد . یا بسیاری از معامله گران روزانه هستند که در عرض یکسال دومیلیون دلار سود را از آن خود میکنند . حتی خیلی از معامله گران کوتاه مدتی هستند که قریب دو و نیم میلیون دلار سود سالیانه نتیجه فعالیت آنها در این بازار است . ولی آیا همه این افراد مثل همدیگر کار میکنند ؟ باید بگویم خیر . هرکدام از انها از یک سیستم جداگانه که با خصوصیات فردی انها همخوانی دارد استفاده میکنند و شاید تنها نقطه اشتراک آنها این باشد که همگی به سیستم شان مسلط هستند و همچنین همگی آنها از درآمدی که کسب میکنند رضایتمندی کامل دارند .
آنها هیچ وقت فکر استفاده از سیستم دیگران را به مغزشان راه نمیدهند و هیچ شخصی هم سعی نمیکند تا سیستم دیگری را به انها معرفی کند و یا پیشنهاد بدهد.

تردینگ پلن

شاید خیلی ها علاقه داشته باشند که یک معامله گر روزانه باشند اما باید بدانید که خصوصیات هر کسی برای اینکه معامله گر روزانه باشد مناسب نیست . بعنوان مثال یک معامله گر روزانه ممکن است در طی روز چندین ساعت را پشت سیستم مترصد موقعیتهای احتمالی بنشیند که اینکار کاری نیست که از عهده همه بر بیاید . شاید برای همین است که از کل افرادی که خود را معامله گر روزانه میدانند فقط عده ای موفق به  کسب سود از بازار می شوند و در عوض بسیاری در حال ضرر دادن هستند در حالی که انها نمیدانند مشکل شان کجاست و شاید اصلا نمیدانند که این سیستم با طبیعت آنها سازگار نیست.

بسیاری از معامله گران با سرمایه های زیاد ترجیح میدهند در بازار سهام خریدی انجام دهند و برای مدت طولانی ( فرضا یکسال ) آن را نگهداری  کنند . آنها پس از یکسال ممکن است این سهام خریداری شده را به چند برابر قیمت بفروشند . این افراد بدون اینکه وقت زیادی را صرف کنند  سودهای قابل توجهی بدست میاورند اما آیا هرکسی میتواند انقدر صبور باشد که یکسال در انتظار نتیجه معاملاتش بماند ؟

همه ما بسیار شنیده ایم و خوانده ایم که یک نقطه مشترک بین تمام مدیران موفق در دنیا وجود دارد و ان این است که تمام انها عاشق شغل شان بوده اند و با رضایت کامل این شغل را انتخاب کرده اند . به عقیده من این موضوع در مورد معامله گران نیز صدق میکند . شما نمیتوانید یک معامله گر موفق بشوید مگر اینکه واقعا به معامله کردن علاقه مند باشید.
هر گاه به درجه ای از علاقه مندی برسید که حاضر نشوید ترید را با کار دیگری عوض کنید مطمئن باشید در پی آن به سود هم خواهید رسید.

حال ببینیم چطور باید یک سیستم معاملاتی پیدا کنیم که برای ما مناسب باشد . به گذشته برگردید و یکبار دیگر اهداف خود را مشخص کنید. این سوالات را از خودتان بپرسید :
1) چقدر بازده برای یکسال را مناسب میدانید؟
2) برای اینکار چقدر میتوانید وقت بگذارید؟ تمام وقت؟ پاره وقت؟ یا هر زمانی که لازم باشد میتوانید کار کنید.
3) آیا تحمل اضطراب و فشار ناشی از معامله گر روزانه بودن را دارید؟
4) آیا انقدر صبر و شکیبایی دارید که بتوانید یک معامله گر بلند مدتی باشید؟
5) خصوصیات فردی شما چگونه است ؟ آیا شخص فعالی هستید ؟ آیا قدرت تصمیم گیری سریع در مواقع لزوم را دارید؟
6) چه کتابهایی راجع به نحوه ترید کردن را مطالعه کرده اید؟ روش کدام یک از معامله گران حرفه ای را میپسندید و چرا؟ آیا می توانید سیستم انها را یاد گرفته و اجرا کنید؟

شما نمیتوانید بدنبال سیستم یک معامله گر روزانه بروید در حالی که برای اینکار ساخته نشده اید. باید تلاش کنید سیستمی برای معاملاتتان پیدا کنید که برای شما مناسب باشد و سپس تصمیم بگیرید بهترین معامله گر در این سیستم بشوید.

مثلا من خودم ترجیح میدهم که یک سهم را امروز سی دلار بخرم و نه ماه بعد به قیمت یکصد و سی دلار بفروشم ولی این کار همیسه میسر نیست و این امکان وجود دارد که چنین اتفاقی فقط یک یا دوبار در سال بیافتد . من بسیار صبور هستم و چنانچه شرایط را مناسب نبینم هرگز معامله نمیکنم. من ترجیح میدهم در طول روز تنها چند دقیقه به نمودارها نگاه کنم و مابقی اوقاتم را صرف خواندن و نوشتن بکنم . توجه کنید که این سیستم بهیچ وجه نمیتواند برای هر کسی مناسب باشد اما اهمیت ان برای من این است که پس از سالها ازمون و خطا موفق شدم سیستمی را بیابم که با خصوصیات شخصی من کاملا همخوانی دارد و سپس تنها هدف من این شد که بهترین تریدر دنیا در این سیستم باشم.

به نظر من شما هم باید کاری شبیه به انچه من کردم را انجام بدهید. اگر شما با سیستمی کار میکنید که با خصوصیات شخصی شما منطبق نیست من به شما اطمینان میدهم که نه تنها باید گرفتن سودهای کلان را فراموش کنید بلکه اصلا ممکن است نتوانید کمترین درآمدی برای خود بسازید.

اگر شما یک معامله گر تازه وارد هستید و یا در سیستمی که استفاده میکنید ناموفق بوده اید پیشنهاد من به شما این است که کار را با پرسیدن این سوال از خودتان شروع کنید :
کدام روش معامله با خصوصیات شخصی من همخوانی دارد ؟
برای یافتن پاسخ این سوال وقت بگذارید و پاسخ مناسبی برای ان پیدا کنید چرا که اگر خشت اول محکم و استوار نباشد در اینصورت اگر حتی تمام خشتهای بعدی را محکم و درست بگذارید نه تنها بنایی که قصد ساختن ان را دارید فرو خواهد ریخت بلکه مقدار زیادی از سرمایه شما را نیز با خود از بین خواهد برد.

عمده ترین دلیل عدم موفقیت در بازار همین است که افراد سیستم مناسبی برای خود ندارند . شاید خریدن نرم افزارهای جدید ( سیستمهای خودکار) و یا پیروی از یک مربی جدید بتواند نتیجه کار شما را تا حدودی عوض کند ولی هرگز نمیتواند باعث موفقیت کامل شما بشود. امیدوارم با این جملات توانسته باشم اهمیتی که در داشتن یک سیستم مناسب در ذهن من است را به شما منتقل کنم.

به نظر من تریدری که بتواند مدت دوسال در بازار حضور داشته باشد به سمت موفقیت پیش میرود زیرا میتوان امیدوار بود که او بعد از این مدت توانسته است قوانین مناسب برای خودش را پیدا کند و با توسعه این قوانین سیستمی را که منطبق با خصوصیات شخصی اوست خواهد یافت. اما  متاسفانه عجله افراد برای بدست آوردن پولهای کلان باعث میشود که قبل از اینکه تجربه حضور در بازار برای آنها به دوسال برسد تمام پول خود  باضافه علاقه لازم برای معامله کردن را از دست بدهند و از بازار خارج شوند . تلاش خود را مضاعف کنید و این جمله را بارها و بارها برای خود تکرار کنید : من سیستم مناسب برای خودم را پیدا خواهم کرد و موفق ترین فردی خواهیم شد که با این سیستم بخصوص کار میکند.

در خصوص چگونگی طراحی یک تریدینگ پلن حرفه ای می توانید کتابی که در این خصوص ترجمه شده را خریداری و دانلود نمایید.
کتاب "چگونه تریدینگ پلن حرفه ای طراحی کنیم؟"